فلزات

تاثیر مولیبدن بر استیل

تاثیر مولیبدن بر استیل

تأثیر مولیبدن بر استیل

استیل در واقع نوعی از آلیاژ آهن بوده که پایه ان را آهن تشکیل داده و درصدی از مواد دیگر مانند کروم , کربن , مولیبدن و… در ان استفاده شده که کم و زیاد کردن این عناصر خاصیت و ویژگی های استیل را تغییر داده و موجب می شود که هر گرید کاربردهای خاص داده باشد افزایش درصد کربن به این آلیاژ سختی زیاد می دهد , در صورت افزایش کروم مقاومت به خوردگی استیل نیز افزایش می یابد یا اینکه افزودن مولیبدن باعث می شود که این متریال در محیط های کلرایدی و شیمیایی و اسیدی نیز مقاومت کافی داشته باشد در ادامه به تأثیر مولیبدن بر استیل بیشتر میپردازیم . استیل آرام تامین کننده لوله  ، پروفیل ، اتصالات ، میلگرد و…. سایر مقاطع استیل استنلس  در خدمت شماست . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما  تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • مولیبدن چیست ؟
  • 5 تأثیر مهم مولیبدن بر استیل
تاثیر مولیبدن بر استیل

لیست قیمت میلگرد استیل 316

مولیبدن چیست ؟

عنصر مولیبدن در سال 1778 توسط یک دانشمند سوئدی کشف شد و تا چند سال در سطح آزمایشکاه بر روی ان کار می شد این عنصر یک فلز واسطه ,نرم به رنگ سفید مایل به خاکسترییا سفید نقره ای می باشد نماد آن Mo , عدد اتمی 42 , نقطه ذوب 2623  سانتی گراد جرم اتمی u 95/95 و نقطه جوش 4639درجه سانتی گراد است از نخستین کاربردهای آن می توان به استفاده از آن در جنگ جهانی اول اشاره نمود که با افزودن مولیبدن به فولاد مقاومت آن در برابر حرارت نیز بیشتر می شد و در ساخت زره پوش ها و موتور هواپیما استفاده می شد در رابطه با تأثیر مولیبدن بر استیل باید گفت از عنصر مولیبدن برای افزایش شدت و مقاومت در برابر خوردگی , سختی پذیری استفاده می شود .این عنصر در استیل گرید 316 به مقدار وجود داشته و همین میزان کم مقاومت به خوردگی را در این فلز نسبت به استیل سری 304 افزایش داده است .

5  تأثیر مهم مولیبدن بر استیل

مقاومت در برابر خوردگی های حفره ای و سطحی :

تأثیر مولیبدن بر استیل , این است که مقاومت در برابر خوردگی موضعی و حفره دار شدن را بیشتر نموده و با تشکیل فازهای ثانویه در فولادهای فریتی , آستنیتی و فریتی-آستنیتی بر استحکام ان نیز می افزاید همچنین در استنلس استیل مارنتزیتی نیز به علت اثر ان بر رسوب کاربیدها موجب افزایش سختی فولاد در دماهای برگشت بالا می شود

خرید پروفیل استیل 316 چین

مقاومت در درجه حرارت بالا :

در هر صنایعی مقاومت استیل در برابر حرارت بسیار حائز اهمیت بوده و مد نظر قرار گرفته می شود ؛ حد اقل 3 درصد مولیبدن موجب می شود که فریت در تمام دماها پایدار باشد , سختی پذیری را افزایش می دهد , حدود0.5 -1.5 درصدمولیبدن به فولادهای آلیاژی می افزایند تا استحکام و مقاومت به خزشی انها در حرارت بالا حفظ شود .

جوش پذیری بهتر و جذب پوشش هایی مانند متال اسپری , پوشش تنگستن و.. :

جوش پذیری گریدهای مختلف استیل به طور مشخصی با یکدیگر متفاوت است عملیات جوشکاری می تواند روی تمام استیل ها انجام شود و استیل های آستنیتی از جوش پذیری بهتر برخوردار هستند برای محصولاتی با قسمت سنگین برای جوشکاری باید از گرید های کم کربن مانند 304L و 316L استفاده نمود استفاده از این گریدها مشکل حساس سازی به خوردگی مرزدانه مربوط است را حل نموده و تشکیل دانه های ریز را تسریع می کند و موجب جوش پذیری بهتر می شود .

بهبود چقرمگی :

مورد دیگر از مزایا و تأثیر مولیبدن بر استیل بهبود چقرمگی فولاد است ؛ عنصر مولیبدن موجب بهبود چقرمگی در فولادهای کربنی ساده با استحکام بالا می شود و بنابراین در محدوده دمایی قابل استفاده بر استحکام و سختی می افزاید .

خواص الاستیک :

اگر فولادهار کربنی ساده را با فولادهای مولیبدن دار مقایسه نماییم ؛ فولاد های مولیبدن دار خواص الاستیک و استحکام ضربه ای بهتری دارند .

کاربرد مولیبدن در صنعت

تأثیر مولیبدن بر استیل موجب شده تا فولاد های زنگ نزنی که دارای این عنصر هستند خواص الاستیک بهتر , مقاومت در برابر حرارت , مقاومت به خوردگی و بهبود چقرمگی داشته باشند همین عوامل نیز موجب استفاده زیاد از ورق مولیبدن دار در صنعت شده است ؛ مولیبدن در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد  از جمله کاربردهای مولیبدن می توان به تولید استنلس استیل برای انواع لوله ها , ورق ها میلگردها , نرده ها و.. ؛ تولید باتری های خاص , تولید پره های توربین , کاتالیزورها , رنگ و جوهر , استفاده در ریخته گری مس و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود .

خرید پروفیل استیل 304

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *