فلزات

کوپلر میلگرد چیست ؟

کوپلر میلگرد چیست ؟

کوپلر میلگرد چیست ؟

در گذشته برای اتصال میلگردها از روش های مختلفی استفاده می شد امروزه برای اتصال آنها از کوپلر میلگرد استفاده می شود این وسیله قطعات مکانیکی برای اتصال دو آرماتور در امتداد هم هستند که از مقاومت بالایی برخوردار هستند . پترو فولاد استیل آرام تامین کننده برندهای هند و چین میلگرد استیل 304 و 316 با قیمت دست اول در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید  و یا همراه ما باشید با  :

  • کوپلر میلگرد چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • انواع کوپلرهای میلگرد
  • بررسی مزایا و معایب کوپلرهای میلگرد
  • نکات مهم در رابطه با کوپلر میلگرد
  • نحوه اجرای کوپلرهای میلگرد
کوپلر میلگرد چیست ؟

کوپلر میلگرد چیست و چه کاربردی دارد ؟

از جمله روش های اتصال آرماتورها به هم استفاده از کوپلر میلگرد است , این وسیله قطعه ای فولادی است که به کمک آن می توان آرماتورها را به هم متصل نمود هنگامی که با این وسیله دو سر میلگرد به هم اتصال داده شود به آن اتصال مکانیکی میلگرد و یا کوپلینگ گفته می شود از مهمترین موارد استفاده از کوپلر می توان موارد زیر را نام برد .

  • دیوارهای دیافراگمی
  • استفاده در تونل ها
  • صنعت نفت و گاز
  • سد سازی
  • سازه های مرتفع
  • ساخت پل و….
ورق استیل ضخامت 3 میلیمتر ابعاد 2*1 متر

انواع کوپلرهای میلگرد

کوپلر استاندارد :

پر استفاده ترین نوع کوپلر میلگرد ساختمانی , کوپلر استاندارد بوده که با عنوان کوپلر راستگرد نیز شناخته می شود از این نوع در بیشتر قسمت های سازه که حتی یکی از میلگردها امکان چرخش داشته باشد استفاده می شود  , این کوپلر برای تحمل نیروهای وارده برای میلگرد رده S 500 AVI و مطابق با آیین نامه AC1318 از نوع تیپ 2 طراحی شده است و از آن در تمام قسمت های سازه بتنی و تمام قسمت های تیر و ستون و فونداسیون می توان استفاده کرد .

کوپلر تبدیل :

با کمک کوپلر تبدیل می توان دو میلگرد با سایزهای مختلف را به هم تصل متصل نمود , البته باید میلگرد با سایز بزرگتر را داخل آن ببندید .

کوپلر جوشی :

از این مقطع در مواردی که نیاز به جوشکاری میلگرد نیست استفاده می شود و کوپلر را به جای آن و به سازه فلزی جوش می دهند .

کوپلر پیچی :

کوپلر پیچی که با عنوان کوپلر قفل شونده نیز شناخته می شود زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که حداکثر طول میلگردها بیست سانتی متر باشد , از این برای مقام سازی بالای بتن و میلگردهای انتظار استفاده می شود .

کوپلر مخصوص میلگرد فشاری :

در صورتی که آرماتورها سایزشان 20 میلی متر به بالا باشد از این محصول استفاده می شود , استفاده از این مقطع موجب می شود تا بار فشاری بین آرماتور تقسیم شود , اغلب از این مقطع برای ساخت شبکه مش میلگرد استفاده می شود .

کوپلر انتهایی :

از این محصول برای ساخت ستون و تیر در سازه استفاده می شود , استفاده از آن موجب شده تا فضا برای بتن ریزی باز و بتوان از آرماتور بیشتر استفاده نمود .

میلگرد استیل سایز 20 میلیمتر شاخه 6 متری

کوپلر با رزوه چپ و راست :

کوپلر با رزوه چپ و راست قابل استفاده در تمام قسمت های سازه هاست اما در شرایط خاص استفاده می شود , در شرایطی که آرماتورها امکان چرخش ندارند کاربرد دارد رزوه داخلی کوپلر از یک طرف راست گرد و از یک طرف چپ گرد است با چرخاندن کوپلر رزوه های دو آرماتور با کوپلر درگیر شده و در انتها رزوه ها تا انتهای درون کوپلر بسته می شوند این نوع برای میلگرد سایز 16 تا 40 در اتصالات مکانیکی تولید می شود.

کوپلر گروتی :

از کوپلر میلگرد گروتی معمولا در سازه های پیش ساخته استفاده می شود , در این سازه ها در قطعه اول قسمتی از سر میلگرد که بیرون است رزوه شده و در قطعه دوم هم آرماتور درون کوپلر قرار میگیرد و بتن روی کوپلر را می پوشاند.

بررسی مزایا و معایب کوپلرهای میلگرد

  • سهولت و سرعت در اجرا
  • یکپارچه بودن ساختار میلگرد در انتقال بار
  • مقاومت بالای آرماتور در برابر تنش
  • قابلیت اتصال آرماتور با سایزهای مختلف
  • استفاده کمتر از میلگرد و در نتیجه کاهش وزن میلگرد و مقرون به صرفه بودن
  • امکان اتصال میلگرد با قطرزیاد
  • بتن ریزی یکنواخت

اما با این حال روش کوپلینگ معایبی نیز دارد به عنوان مثال نسبت به روش اورلپ هزینه بالاتری داشته و نسبت به دیگر روش های اتصال میلگرد زمان بر است .

نکات مهم در رابطه با کوپلر میلگرد

اجرای کوپلینگ میلگرد به علت اینکه تنش های وارده به ساختمان زیاد است بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل اتصال میلگرد ها با این روش باید زیر نظر مهندسین صورت گیرد مهندسان مشخص می کنند که اتصال آرماتور در کجا بر قرار شود و چه نوع اتصالی بهتر است انجام شود تا در ناحیه کوپلینگ به دلیل وارد شدن تنش های مختلف شکست رخ ندهد , درکل کوپلینگ باید جایی قرار گیرد که مقدار تنش کمتر به آن وارد شود تا شکست صورت نگیرد.

نحوه اجرای کوپلرهای میلگرد

در ابتدا از تمیز و سالم بودن رزوه های هر دو آرماتور اطمینان حاصل کنید و در صورت زنگ زدگی روی رزوه آن را رفع کنید و برای راحتی کار به رزوه ها روغن یا گریس بزنید  حال درپوش پلاستیکی یک طرف کوپلر را برداشته و میلگرد را درون کوپلر قرار دهید میلگرد را با آچار مخصوص بچرخانید و محکم کنید , برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به کوپلر قبل از اتصال آن به میلگرد درپوش لاستیکی را برندارید ؛ درپوش دوم کوپلر را بردارید و آرماتور رزوه شده را درون آن قرار دهید و مطمئن شوید که میلگرد درون کوپلر محکم شده است اگر آرماتور از دو طرف به هم نرسیده باشند هم مشکلی ایجاد نمی کند , پس از بستن اتصال میان کوپلر و آرماتورها با خطر قرمز نشانه گذاری کنید تا هنگام نظارت پایانی از محکم بودن همه کوپلر ها مطمئن شوید.

لوله استیل سایز 6 اینچ رده 10 شاخه 6 متری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *