فلزات

کاربرد ورق سیاه چیست ؟

کاربرد ورق سیاه چیست ؟

کاربرد ورق سیاه چیست ؟

ورق سیاه محصول نورد گرم بوده و در دماهای بالا تولید می شود و به دلیل اینکه این ورق از لحاظ ظاهری مات و خشن است با عنوان ورق سیاه نیز شناخته می شود ؛ این ورق استانداردها و ابعاد مختلفی تولید و در گرید ST33 , ST52 , و ST22 دسته بندی می شود و پایه ساخت بازه وسیعی از محصولات فولادی محسوب می شود , کاربرد ورق سیاه در صنایع مختلف بسیار گسترده ووسیع است و به عنوان کالای اولیه برای تولید قطعات صنعتی , ساختمانی و… استفاده می شود . پترو استیل آرام تامین کننده ورق استیل 1 میل تا 20 میل  با گریدهای کلاس 200 , 300  و 400 در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید ویا همراه ما باشید با   :

  • آشنایی با کاربرد ورق سیاه
  • فرآیند تولید ورق سیاه
  • انواع ورق سیاه
  • مزایا و معایب ورق سیاه
  • تفاوت ورق سیاه با ورق روغنی
  • قیمت ورق سیاه
  • تولید کنندگان برتر ورق سیاه
کاربرد ورق سیاه چیست ؟

آشنایی با کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه در ساختمان سازی :

از جمله بیشترین کاربرد ورق سیاه در صنعت ساختمان سازی برای ساخت پروفیل باز و بسته است از پروفیل های باز برای ساخت میلگرد , نبشی , ناودانی , تیرآهن , چهار پهلو و… استفاده می شود و از پروفیل های بسته نیز برای ساخت درب و پنجره , پروفیل یو پی وی سی , لوله ها , قوطی ها و… استفاده می شود همچنین برای ساخت تیر ورق ها , پروفیل های z شکل برای ساخت سالن های بزرگ , پارکینگ و سقف سوله  , استادیوم های ورزشی , فرودگاه ها , ایستگاه های راه آهن و موارد اینچنینی استفاده می شود . یکی از پرکاربردترین ورق های سیاه در صنعت ساختمان ورق 33ST است ؛ لازم به ذکر است این که ورق های سیاه در ساخت سوله ها نیز کاربرد دارند و در این راستا در ساخت سپری ها استفاده می شوند .

ورق سیاه و لوازم خانگی :

در ساخت لوازم خانگی مانند آبگرمکن و… از ورق های سیاه استفاده می شود

ورق سیاه در حمل و نقل و خودروسازی :

از دیگر کاربرد ورق سیاه استفاده از آن در صنعت حمل و نقل به خصوص استفاده در ریل های راه آهن است همچنین از این ورق به دلیل ضخامت نسبتا بالا در ساخت قطعات خودرو و رینگ چرخ نیز استفاده می شود  ورق های روغنی نیز برای تولید بدنه اتومبیل مورد مصرف هستند .

ورق سیاه در ساخت تجهیزات دریایی :

ورق های سیاه در ساخت تجهیزات دریایی و کشتی سازی نیز کاربرد دارند علاوه بر ساخت کشتی ها ا این متریال در سکوهای نفتی , باربرها و دیگر تجهیزات مورد نیاز نیز استفاده می شود .

ورق سیاه در صنعت کشاورزی :

در صنعت کشاوری نیز این ورق ها اهمیت زیادی داشته و از آنها در ساخت سیلوها , ساخت بیل ها ,  چنگک ها و فرقان ها و.. مورد استفاده قرار میگیرد .

استفاده در صنایع نظامی :

در صنایع نظامی از ورق های سیاه برای تولید جیپ ها , کامیون ها , تانک ها , هلی کوپتر ها , جت ها و دیگر هواپیما ها نیز استفاده می شود  .

ورق سیاه در ساخت مخازن تحت فشار :

از دیگر کاربرد ورق سیاه می توان به مخازن تحت فشار از قبیل , مخازن گاز , دیگ های بخار و… اشاره کرد ورق A516 در ساخت مخازن تحت فشار و نیز اتصالات و تجهیزات تحت فشار بسیار پر کاربرد است این ورق ها در دو گرید 60 و 70 تولید شده و  کاربرد آنها در  ساخت مخزن , تانکر در صنایع پتروشیمی است ورق های آهن سیاه A36 نسبت به املاح و مواد شیمیایی از مقاومت بالاتری برخوردار است .

قیمت روز   میلگرد 316 سایز 40

ورق سیاه در سوارکاری :

ورق سیاه در سوارکاری بیشتر جنبه تزئینی دارد در صنعت سوارکاری از این ورق در ساخت ابزار قلاب برای اسب ها استفاده می شود .

فرآیند تولید ورق سیاه

ورق های سیاه در سه مرحله اصلی تولید می شوند ابتدا تختال را در حرارت مشخصی مذاب کرده و با فرآیند ریخته گری مداوم تختال مذاب با نورد به رول یا کویل تبدیل می شود در انتها نیز با استفاده از فشار آب سطح ورق شسته شده که سرد شدن ورق نام دارد این روق ها در ضخامت های 2 تا 10 میلیمتر تولید می شوند این ورق ها در فرآیندهای مختلف به ورق گالوانیزه , روغنی , اسید شو و قلع اندود تبدیل می شود .

انواع ورق سیاه

ورق سیاه کلاف :

این نوع در عرض100 , 1250 , 1500 و 2000 میلیمتر در ضخامت های 1.5 تا 15 میلیمتر در طول های مختلف تولید می شود .

ورق سیاه شیت :

این نوع در ضخامت های بالای 15 میلیمتر به بالا تولید شده ومی توان در هر سازی آن را خریدای نمود اما پرکاربردترین سایز آن 2000*1000 ؛ 1250 *2500 ؛ 1000*6000 ؛ 1500*6000 ؛ 2000*6000 و 2000*12000 است .

مزایا و معایب ورق سیاه

  • ارتجاع پذیری مناسب
  • مستحکم بودن
  • مقاومت کششی مطلوب
  • قابلیت ماشین کاری
  • احتمال بالای زنگ زدگی

تفاوت ورق سیاه با ورق روغنی

عمده ترین تفاوت این دو ورق نحوه تولید آنهاست ورق سیاه با فرآیند نورد گرم تولید شده اما ورق روغنی علاوه بر طی کردن ورد گرم تحت عملیات نورد سرد نیز قرار گرفته که منجر به تولید ورقی با سطح تمام شده بهتر و با کیفیت تر می شود .

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه مانند قیمت فلزات دیگر دارای نوسان بوده و ثابت نیست  , نوسانات ارزی , قیمت نفت , تحریم ها , میزان عرضه و تقاضا و.. از مهم ترین عوامل تأثیر در تعیین قیمت این ورق ها محسوب می شوند .

تولید کنندگان برتر ورق سیاه

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • فولاد اکسین خوزستان
  • کاویان
  • گیلان
قیمت ورق 304  و 316 چین 2 میل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *