فلزات

میلگرد fu چیست ؟

میلگرد fu چیست ؟

Fu میلگرد چیست ؟

میلگرد یا آرماتور یک مقطع طویل و تورپر و استوانه ای شکل بوده که به وطور معمول از فولاد کربن متوسط ساخته می شود اصلی ترین کاربرد این مقطع مسطح کردن بتن در ساختمان سازی بوده و نقش مهمی در بالا رفتن مقاومت کششی بتن در سازه دارد , این مقطع به دلایل مختلف اعم از روش ساخت , جنس آلیاژ , شکل ظاهری و..  ویژگی های خاصی دارد که این عنوان ویژگی ها با عنوان مشخصات مکانیکی شناخته می شود یکی از این ویژگی ها میلگرد fy یا تنش تسلیم است که حداکثر نیرویی است بر واحد سطح میلگرد وارد می شود  , fu میلگرد نیز تنش نهایی فولاد کرنشی است که موجب شکست یا تنش کرنش فولاد می شود . شرکت پترو فولاد استیل آرام تامین کننده میلگرد استیل 8 میل تا 220 میل 304 و 316 با برندهای مطرح در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • چرا آزمایش تنش و کرنش ؟
  • Fu میلگرد چیست ؟
  • Fy میلگرد چیست ؟
  • تفاوت تنش تسلیم و تنش نهایی
میلگرد fu چیست ؟

 چرا آزمایش تنش و کرنش ؟

فولاد نوعی فلز خاص نبوده و انواع مختلفی دارد از اصلی ترین مواد اولیه ساخت فولاد کربن بوده که با ترکیب آلیاژهای دیگر انواع فولاد را می سازد , در واقع میزان سختی فولاد توسط دصد کربن و آلیاژهای به کار رفته در آن مشخص می شود در نتیه هر نوع فولاد می تواند تنش تسلیم و پارامتر های مختص به خود را داشته باشد به همین علت بوده که نوع فولادی که قرار است در سازه ای استفاده شود حتما باید مورد آزمایش قرار گرفته  و اصلی ترین فاکتورهای آن مانند تنش تسلیم و کرنش مشخص شود .

Fu میلگرد چیست ؟

در مقاومت مصالح فولادی  سه اصل مهم وجود دارد که از همه متغییر ها مهم تر است و آگاهی نسبت آن به مهندسین عمران در طراحی دقیق تر کمک می کند  این فاکتورها شامل fy فولاد یا تنش تسلیم ,  fu فولاد یا تنش نهایی فولاد  و کرنشی که موجب شکست می شود یا تنش کرنش فولاد , تنش و کرنش از اصطلاحات مهم دنیای فولاد هستند و زمانی ایجاد می شوند که نیروی خارجی به سازه فولادی اعمال شود به عبارتی تنش به نیروی خارجی اعمال شده بر جسمی در واحد سطح گفته می شود این نیروهای وارده بر فولاد شکل آن را تغییر می دهند و اینکه میزان این تغییر شکل به سختی فولاد و دیگر مقاطع بستگی دارد .

در رابطه با fu میلگرد می توان گفت , تنش نهایی مقدار ماکزیمم تنشی است که فولاد در حین کشیده شدن پیش از آنکه به صورت قابل توجهی باریک شود , می تواند تحمل کند این تنش با توجه به نتایج آزمایش تنش – کرنش به دست می آید و بالاترین نقطه نمودار است .

پروفیل استیل201 ابعاد 50*50 ضخامت 1 میلیمتر موجود شد

Fy میلگرد چیست ؟

Fy میلگرد یا تنش تسلیم حداکثر تنشی است که میلگرد می تواند تحمل کند بدون اینکه بشکند یا دچار تقییر قطر موضعی شود بنابراین fy میزان مقاومت و تحمل میلگرد در برابر تغییر شکل را نشان  می دهد هر چه این میزان مقاومت میلگرد بیشتر باشد انعطاف پذیری کمتری نیز دارد , تنش تسلیم میلگرد را با اعدادی با واحدهای پوند بر اینچ مربع ( psi ) یا مگاپاسکال ( mpa ) نشان می دهند .

میلگردها بر اساس شکل ظاهری در 4 دسته طبقه بندی می شوند از جمله

  • میلگرد a1 که بر روی خود آجی ندارد و استحکام پایینی دارد تنش تسلیم این میلگرد 240 مگاپاسکال است.
  • میلگرد a2 آج ساده دارد و مستحکم تر از متریال بالایی است تنش تسلیمم آن 340 مگاپاسکال است .
  • میلگرد a3 آج جناقی دارد و استحکام تسلیم آن 400 مگاپاسکال است .
  • میلگرد a4 به صورت مرکب است و حدود 600 مگاپاسکال تنش تسلیم آن است .

میزان تنش فولاد نشان می دهد که این نوع فولاد توانایی حداکثر چقدر نیرو و کشش را دارد و در صورت به کاررفتن آن در ساخت سازه کل سازه چقدر بار را می تواند تحمل کند .

تفاوت تنش تسلیم و تنش نهایی

مقاومت تسلیم در موادی استفاده می شود که از خود رفتار کشسانی نشان می دهد این حداکثر تنش کششی است که ماده قبل از ایجاد تغییر شکل دائمی می تواند تحمل کند استحکام نهایی به حداکثر تنش قبل از اینکه شکست رخ دهد اشاره دارد .

لوله استیل سایز 5 اینچ رده 10 شاخه 6 متری
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *