فلزات

میلگرد همبندی چیست ؟

میلگرد همبندی چیست ؟

میلگرد همبندی چیست ؟

میلگرد که به عنوان فولاد تقویت کننده نیز شناخته می شود ؛ نقش مهمی در حفظ یکپارچگی سازه  ایمنی ساختمان ها و دیگر سازه ها دارد ؛ میلگردها معمولا از فولاد کربنی ساخته می شود و برای تقویت سازه های بتنی با ایجاد استحکام کششی و افزایش مقاومت آنها در برابر خمش و ترک بار مورد استفاده قرار میگیرد ؛ آرماتورها انواع مختلفی دارند یکی از این سازه ها میلگرد همبندی است که به عنوان هادی الکتریکی در همبندی اسکلت های بتنی و فلزی استفاده می شود ؛ برای آشنایی بیشتر با این نوع آرماتور با ما همراه باشید . استیل آرام تامین کننده انواع میلگرد استیل 304 و 316  از سایز 6 تا 70 میلیمتر  چین و هند در تهران میباشد . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • میلگرد همبندی چیست ؟
  • انواع مختلف همبندی
  • نحوه اجرای میلگردهای همبندی چگونه است ؟
  • 4 نکته مهم در اجرای همبندی اجزای ساختمان
  • بررسی مزایا و معایب همبندی میلگرد
  • ویژگی آرماتورهای همبند چیست ؟
میلگرد همبندی چیست ؟

میلگرد همبندی چیست ؟

از جمله آرماتورهای فولادی میلگرد همبندی است این نوع به عنوان هادی الکتریکی در همبندی اسکلت های بتنی و فلزی کاربرد دارد ؛ این سازه با جلوگیری از بروز اختلاف پتانسیل بین سازه تأسیسات الکتریکی و غیر الکتریکی و بدنه ساختمان از خطرات احتمالی مانند برق گرفتگی ,  آسیب دیدن وسایل الکتریکی ساختمان و مواردی از این قبیل جلوگیری می کند , در کل این میلگردها به عنوان هادی جریان الکتریکی استفاده می شوند .

انواع مختلف همبندی

همبندی اصلی یا Main E.B :

همبندی اصلی به مفهوم اتصال تمامی تأسیسات فلزی ساختمان مانند  لوله های فلزی آب , فاضلاب و گاز , کابل برق و.. ؛ اسکلت فلزی و آرماتورهای اسکلت بتنی به شینه اصلی ساختمان می باشد ( شینه وسیله ای بوده که در آن واحد انرژی را پخش و جمع می کند تمامی وسایل ساختمان باید به شینه متصل شوند )

همبندی اضافی یا همبند تکمیلی :

این نوع همبندی در تمامی تأسیسات فلزی که درون محیط های خاص و مرطوب می باشند مانند حمام , سرویس بهداشتی , استخر , دامداری و.. ؛ انجام می شود .

لیست قیمت ورق 304 تایوانی 1 تا 20 میلیمتر

نحوه اجرای میلگردهای همبندی چگونه است ؟

اجرای همبندی ساختمان باید که قبل از مرحله بتن ریزی یا پوشاندن اسکلت فلزی و همزمان با اجرای فونداسیون در تمامی طبقات ساختمان اجرا شود ؛ جزئیات طراحی و اجرای همبندی ساختمان توسط گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان تهیه شده وبا عنوان دستور العمل طرح در اختیار مهندسان قرار داده می شود اما در کل مراحل طراحی همبندی بدین صورت انجام می شود ؛1- نقشه های همبندی در میلگردها ترسیم می شود 2- شکل شبکه همبندی و جزئیات آن طراحی می شود 3- شبکه همبند شده به سیستم اتصال زمین ساختمان اتصال می یابد .

 

4 نکته مهم در اجرای همبندی  اجزای ساختمان

  • باید تمامی شناژهای ارتباطی در شالوده ساختمان همبند شوند .
  • پس از بتون ریزی برای انجام همبندی بهتر در طبقات برای اینکه اتصال کامل انجام شود از سیم مسی افشان در کنار ستون های ساختمان باید استفاده نمود .
  • در ستون های گوشه های ساختمان , کلیه ستون های خرپشته و موتورخانه , یکی از ستون های راه پله , در هر بیست متر از طول و عرض ساختمان و در کلیه طبقات باید شبکه همبند به یکدیگر متصل شوند .
  • در سقف های های ساختمان , خرپشته و موتورخانه های آسانسور باید شناژها و تیرهای فلزی دور تادور سقف به شبکه همبندی متصل شوند و در مکان هایی که در کف آنها آبریزی وجود دارد مانند آشپزخانه , حمام و… باید همبندی شود و نیز شناژها و تیرهای فلزی در طول و عرض ساختمان باید دست کم هر 20 متر همبندی صورت گیرد .

بررسی مزایا و معایب همبندی میلگرد

از جمله مزایای استفاده از میلگرد همبندی می توان جلوگیری از برق گرفتگی های غیر مستقیم و نیز جلوگیری از آسیب دیدن وسایل الکتریکی ساختمان , به حداقل رساندن خطر آتسوزی و محافظت از جان ساکنین ساختمان اشاره کرد ؛ اگر در ساخت سازه ای از همبند استفاده نشود به ویژه ساختمان هایی که اتصال صاعقه با آنها بیشتر بوده و برای سازنده آن عواقب قانونی و حقوقی را در پی خواهد داشت  اما در کنار مزایای متعدد میلگردهای همبندی خالی از عیب نیستند و نسبت به دیگر هادی های کلاسیک معایبی نیز دارند از جمله :

  • میلگرد طول محدودی داشته و برش و فرم دهی آن در نقاط فونداسیون به ویژه در فواصل کوتاه کوتاه است
  • عدم پوشش میلگردها و امکان وجود خوردگی در برخی نقاط موجب می شود که پیوستگی الکتریکی را از دست بدهند .

ویژگی آرماتورهای همبند چیست ؟

میلگرد همبند می تواند از میلگرد ساده یا آجدار باشد ؛ قطر این آرماتور نباید از 8 میلیمتر کمتر باشد در صورتی که برخی میلگردهای اصلی با سایزی از این مقدار کمتر استفاده شوند دیگر امکان استفاده از آنها به عنوان آرماتور همبند نیست ؛ به علاوه تمام قطعات شبکه همبند با استفاده از اتصال الکتریکی ایمن باید به نحوی به یکدیگر متصل شوند که مقاومت الکتریکی در محل اتصال به کمترین حد خود رسد , در رابطه با اتصال آنها باید گفت بهترین راه اتصال آرماتور همبند جوشکاری است در حین جوشکاری باید 10 سانتی متر انتهایی همبندها را روی هم قرار دهید تا علاوه بر محکم شدن اتصال انتقال جریان الکتریکی بین میلگردها نیز به خوبی صورت گیرد .

خرید آنلاین و حضوری پروفیل 304 چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *