فلزات

فلزات نجیب کدامند ؟

فلزات نجیب

فلزات نجیب چیست ؟

فلزات نجیب زیر مجموعه ای از فلزات محسوب شده و این فلزات در برابر فرسایش و خوردگی به خصوص در هوای مرطوب مقاومت زیادی دارند رایج ترین این فلزات طلا , نقره و پلاتین است , از فلز های نجیب در ساخت زیورآلات و جواهر , صنعت الکترونیک , ضرب سکه ,لوازم برقی و پوشش های محافظ به عنوان کاتالیزوراستفاده می شود . مجموعه استیل آرام با برندهای مطرح نبشی استیل ، تسمه استیل ، اتصالات و فلنج استیل ، لوله ، میلگرد و… سایر مقاطع استنلس استیل در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • معرفی فلزات نجیب و انواع آنها
  • کاربرد فلزهای نجیب
  • خواص فیزیکی و شیمیایی فلزهای نجیب
  • آیا فلز نجیب همان فلز گرانبهاست ؟
فلزات نجیب

معرفی فلزات نجیب و انواع  آن ها

همانطور که گفته شد فلزات نجیب زیر مجموعه ای از فلزات بوده که در برابر فرسایش و خوردگی بسیار مقاوم هستند و به راحتی اکسید نشده و از بین نمی روند اسیدها نیز روی آنها تأثیر چندانی ندارد , موارد زیر را می توان انواع این فلزات دانست .

روتنیم :

روتنیم یک عنصر با نماد شیمیایی Ru  جزء دسته فلزات واسطه بوده و عدد اتمی آن 44 و متعلق به گروه پلاتین است و در گروه هشت و دوره پنجم جدول تناوبی قرار دارد این عنصر سخت و شکننده و به رنگ سفید نقره ای است , روتنیم کاربرد ویژه ای در صنعت الکترونیک و صنایع شیمیایی دارد  .

رودیم :

رودیم با نماد Rh به گل رز فلزات نجیب معروف است , دلیل آن هم این است وقتی رودیم کشف شد کاشفین آن به دلیل بسیار زیاد رنگ محلول معدنی رودیم با گل رز آن را با گل رز اشتباه گرفتند , این عنصر علاوه بر پایداری شیمیایی در دمای بالا و دوام و ظاهر براق مقاومت زیادی داشته و به آسانی دچار تغییرات شیمیایی در برابر کلرید , سولفات , نیترات و.. نمی شود از رودیم برای آبکاری فلزات ارزشمند و زیورآلات به وفور استفاده می شود .

پالادیوم :

پالادیم  با نماد Pd نیز از خانواده فلزات نجیب است که رنگ سفید و براق داشته و به آسانی در برابر هوا تسلیم نمی شود پالادیوم چگالی پایینی دارد و نقطه ذوب آن نیز مانند رودیوم , پلاتین و.. پایین تر از بقیه است .

نقره :

نقره یک عنصر شیمیایی با علامت Ag بوده و فلزی نرم سفید رنگ براق و جذاب است و در بین عناصر بیشترین میزان رسانایی الکتریکی و در بین تمام فلزات بالاترین میزان رسانایی گرمایی را دارد.

میلگرد استیل سایز 200 میلیمتر 6 متری

اسمیوم :

اسمیوم از عناصر شیمیایی جدول تناوبی با نشانه os و و عدد اتمی 76 و از گروه پلاتین است , اسمیوم متراکم ترین عنصر موجود در طبیعت و کمیابترین فلز در پوسته زمین است , این فلز نجیب یکی از سخت ترین فلزات بوده که در برخی آلیاژ ها همراه با پلاتین و ایریدیم استفاده می شود از انجا که این فلز بسیار سمی است به ندرت به صورت خالص از آن استفاده می شود .

ایریدیوم :

ایریدیوم با نماد شیمیایی lr و عدد اتمی 77 شناخته شده و از فلزات گروه پلاتین است رنگ آن سفید شبیه پلاتین و در برابر خوردگی , فرسایش و حتی دمای 2 هزار درجه سانتی گراد مقاومت بالایی دارد پودر و گرد آن بسیار اشتعال پذیر بوده و به دلیل سخت و شکننده بودن آن ماشین کاری و فرم دهی سختی دارد .

پلاتین :

از دیگر فلز نجیب پلاتین است , عدد اتمی آن 78 و نشانه اختصاری آن  است این فلز رنگی سفید مایل به خاکستری داشته , متراکم , رسانا و شکل پذیر است و از با ارزشترین فلزات گرانبها به شمار می آید.

طلا :

فلز طلا با نشان شیمیایی Au فلزی نرم با چگالی زیاد به رنگ زرد روشن و براق است و در تماس با آب زنگ نمی زند و تیره نمی شود , طلا شکل پذیر ترین فلز بوده و یک گرم ان را می توان آنقدر چکش زد تا به اندازه یک ورق با مساحت یک متر مربع پهن شود.

لوله استیل سایز 3 اینچ رده 10 6 متری

کاربرد فلزهای نجیب

پلاتین , طلا , نقره و پالادیوم به صورت شمش تولید شده و از آن در جواهر سازی و ضرب سکه استفاده می شود , از این مواد به خصوص نقره به دلیل خاصیت آنتی باکتریال  در صنعت پزشکی نیز استفاده می شود همچنین به دلیل قابلیت هدایت الکتریکی  برای ساخت اتصالات و الکترودها نیز کاربرد دارند , پلاتین بهترین کاتالیزرور است از پالادیوم نیز در دندانپزشکی ساخت ساعت مچی , شمع خودرو و تجهیزات جراحی  و از فلز رودیوم به دلیل خاصیت درخشان و براقیت در فرآیند آبکاری فلزات استفاده می شود از روتنیم برای تقویت دیگر آلیاژها  و نیز به عنوان کاتالیزور و ساخت اتصالات الکتریکی و نوک خودنویس مورد استفاده قرار گرفته و از ایریدیوم نیز به عنوان شمع های جرقه زن , الکترودها , بوته های آهنگری استفاده شده و نیز کاتالیزور و ماده ای مناسب برای ساخت قطعات ظریف است .

 خواص فیزیکی و شیمیایی فلزات نجیب

  • مقاومت بالایی در برابر خوردگی و تماس با مواد اسیدی دارند .
  • دارای کاربردهای کاتالیزوری هستند که ناشی از لایه d نیمه پر آنهاست .
  • به راحتی تمیز شده و برای مدت طولانی تمیز باقی می مانند .
  • رسانای عالی الکتریسیته و گرما هستند.
  • نقطه ذوب بالایی دارند
  • چکش خوار و انعطاف پذیر هستند .
  • در حالت آزاد تمایل کمی به اکسیژن داشته و قرار گرفتن در آب یا حرارت قرمز ترکیب آنها را تغییر نمی دهد.
  • پلاتین , طلا و جیوه را می توان در آب آکواریا , ترکیب بسیار غلیظی از اسید هیدرولیک و اسید نیتریک حل کرد اما ایریدیوم و نقره را نمی توان

آیا فلز نجیب همان فلز گرانبهاست ؟

فلزات نجیب در پوسته زمین به ندرت یافت می شوندو از آن در فناوری های پیشرفته , مهندسی مواد , جواهر سازی و سازه های هنری استفاده می شود اما با این حال این فلزات با فلزات گرانبها تفاوت دارند , تعریف دقیق فلز نجیب را تنها می توان در فیزیک اتمی یافت که شامل سه عنصر مس , نقره و طلاست  زیرا همگی دارای زیر لایه d پر شده بوده و در منابع مختلف فهرست های مختلفی از فلزهای نجیب یافت می شود .

طرح های 1403 درب فرفورژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *