تکنولوژی

زنگ آهن مفید است یا مضر

زنگ آهن مفید است یا مضر

زنگ آهن مفید است یا مضر ؟

زنگ آهن یک اکسید اهن محسوب می شود که به طور معمول بر اثر واکنش آهن و اکسیژن و تمای رطوبت هوا یا آب اکسیدی به رنگ قرمز قهوه ای به وجود می آید و فرمول شیمیایی آن Fe 203 است ؛ زنگ آهن در سطح خود به شکل پوسته پوسته و شکننده ظاهر می شود و در برابر سطوح زیرین خود در برابر زنگ زدگی هیچ حفاظتی ایجاد نمی کند ؛ اصطلاح زنگ آهن برای خوردگی آهن و دیگر آلیاژ ها مانند فولاد استفاده می شود اما زنگ آهن مفید است یا مضر ؟ استیل آرام تامین کننده لوله و  ورق استیل با بهترین برندهای استیل در خدمت شماست. برای خرید با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • ترکیب چه ماده ای باعث زنگ زدگی آهن می شود ؟
  • زنگ آهن مفید است یا مضر ؟
  • فواید زنگ آهن برای گیاهان
  • معایب و مضرات زنگ آهن برای سلامتی
زنگ آهن مفید است یا مضر

خرید ورق استیل 304H

ترکیب چه ماده ای باعث زنگ زدن آهن می شود ؟

وقتی آهن با اکسیژن تماس پیدا کند زنگ زدگی رخ می دهد وجود محلول های الکترولیت هم سرعت زندگ زدگی را افزایش می دهد زمانی که فلز خورده می شود ؛ الکترولیت به تولید اکسیژن در آند کمک می کند در ادامه اکسیژن با فلز ترکیب شده و الکترون آزاد می شود زنگ آهن را می توان نمونه ای از فرآیند خوردگی دانست .

زنگ آهن مفید است یا مضر ؟

در رابطه با اینکه زنگ آهن مفید است یا مضر ؟ باید گفت گاهی اوقات زنگ آهن یک فرآیند مخرب در صنعت است اما گاهی اوقات هم چنین نیست یافته های اخیر محققان حاکی از آن است که اکسید آهن می تواند در برخی مواقع مفید باشد محققان با مشاهده شکل دیگری از دی اکسید کربن دریافتند که می توان از این فرآیند برای ساخت نوع جدیدی از کاتالیست ها استفاده نمود , هنگامی که اتم های اکسیژن به فلز متصل شده فلز زنگ می زند اما با توجه به اینکه آهن می توان به اشکال مختلفی اکسید شود برخی از آنها مفید است یوگان سان و همکارانش از دانشگاه تمپل نانوذرات اکسید اهن را توخالی کردند که می تواند به عنوان کاتالیست برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای شیمیایی و یا در رهاسازی دارو مورد استفاده قرار گیرد .

انواع لوله استیل و کاربرد آنها

فواید زنگ آهن برای گیاهان

شاید گیاهان به اندازه نیاز به دیگر مواد غذایی مانند , فسفر , نیتروژن , پتاسیم و آهن نیاز ندارند اما هنوز یک ریز مغذی ضروری است و به گیاهان کمک می کند تا برگهایی سبز و قوی داشته باشند ؛ آهن زنگ زده که با عنوان اکسید آهن یا اکسید فریک شناخته می شود می تواند آهن مورد نیاز برای گیاهان را فراهم نماید بنابراین در پاسخ به اینکه زنگ آهن مفید است یا مضر می تواند گفت که اکسید آهن برای گیاهان مفید است , گیاهان برای سالم ماندن به آهن نیاز دارند و آهن کم باعث ضعیف شدن و زردی برگ آن شده و رشد آنها را متوقف می کند استفاده از میخ های زنگ زده برای گیاهان آپارتمانی شما می تواند مفید باشد این میخ های زنگ زده کمی اسیدیته خاک را افزایش داده و برای گیاهان کوچک درون گلدانی اعم از گرادنیا , آزالیا , ایکسوریا و…. مفید است .

معایب و مضرات زنگ آهن برای سلامتی

زنگ آهن مفید است یا مضر ؟ باید گفت , فواید زنگ آهن محدودتر از مضرات آن است ؛ مثلا آبی که از لوله زنگ زده عبور می کند بر روی سلامتی تأثیر بدی داشته و باعث آسیب به پوست بدن , حالت تهوع و درد معده می شود از طرفی دیگر شستن ظروف و البسه با آب آشامیدنی حاوی زنگ آهن باعث بسته شده منافذ پوست و ایجاد بیماری پوستی مانند آکنه و اگزما می شود ؛ آهن موجود در آب آشامیدنی به عنوان ماده آلاینده در نظر گرفته می شود زیرا دارای باکتریهایی بوده که از آن تغذیه می کنند استفاده از این آب برای تهیه نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه طعم آن را عوض کرده و عطر و طعم غذا را نیز عوض می کند .

معایب زنگ آهن برای مقطع آهنی

ابزار و مقطع زندگ زده شده با گذشت زمان به دلیل لایه لایه شدن سطح ضعیف تر شده و از بین می رود ؛ زنگ زدگی جرم فلز را کاهش داده و باعث تضیف شدن مقطع آهنی می شود همچنین ابزار زنگ زده مانند میز و صندلی آهنی علاوه بر کارایی زیبایی خود را از دست می دهند ابزارهای دستی زنگ زده مانند پیچ و مهره نیز بی مصرف می شوند .؛ زنگ زدگی خاصی مغناطیسی را کاهش داده و مانع رسانایی می شود .

فرق جوش آرگون و معمولی چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *