فلزات

خار فنری چیست ؟

خار فنری چیست ؟

خار فنری چیست ؟

یکی از کوچکترین و کم هزینه ترین قطعات به کاررفته در یک مجموعه ماشین پین هاست , پین یکی از مهم ترین قسمت های به کاررفته در هنگام اسمبل کردن گفته می شود , این محصول به عنوان اتصال دهنده نیز شناخته می شود پین ها با توجه به کاربرد و ویژگی ها انواع مختلفی دارند یکی از آنها یکی از آنها  خار فنری است , خارهای فنری ویژگی های مشترکی با محصولات شیاردار دارند آنها علاوه بر دارا بودن انعطاف پذیری مناسب از مقاومت خوبی نیز برخوردار هستند . شرکت پترو فولاد استیل آرام با برندهای مطرح لوله ، پروفیل ، ورق ، میلگرد استیل و سایزهای مختلف تیوب میلیمتری استیل  در خدمت شماست .برای مشاوره و ثبت سفارش با شماره های درج شده تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • خار فنری چیست و چند نوع دارد ؟
  • ساختار خارهای فنری
  • روش تولید خارهای فنری
  • مهمترین کاربرد خارهای فنری
  • برخی از استانداردهای معروف خارهای فنری
  • آلیاژ و ابزارهای خارهای فنری
خار فنری چیست ؟

خار فنری چیست و چند نوع  دارد ؟

خار فنری  ( Circlip ) یکی از پر استفاده ترین ابزارآلات صنعتی است که شکل ان شبیه C لاتین است , این محصول با عنوان پین چاکدار یا خار چشمی نیز شناخته شده و در فشرده سازی , اتصال و… کاربرد فراوانی دارد , این خارها از جنس فولادهای کربنی با درصد های متفاوت کربن , سیلسیم , منگنز و.. تولید و با داشتن سطح تماس زیاد به دور شافت قابلیت تحمل نیروهای محوری زیاد را دارند و در سه گروه دسته بندی می شوند از جمله

خارهای فنری :

در خارهای فنری در قسمت انتهایی خود دو سوراخ دارد که به عنوان نگهدارنده برای جا انداختن مورد استفاده قرار گرفته و مانع از جابه جایی محوری قطعات روی محورها و درون سوراخ می شود این سوراخ ها در دو نوع بیرونی و داخلی بوده و توسط یک خار جمع کن می توان آنها را جا انداخت , برای میله ها استاندارد DIN471 و برای سوراخ ها استاندارد DIN 472 است .

خرید واشر گسکت اسپیرال

خارهای فنری مفتولی :

بر اساس استاندارد DIN7998 خارهای فنری مفتولی در دو نوع A و B تولید می شوند , نوع A برای شیاری روی محور و نوع B برای شیار داخلی سوراخ استفاده می شود .

پولکی فنری :

پولکی فنری شبیه به E لاتین است و در دسته بندی گروه خارهای فنری بیرونی و داخلی قرار میگیرد .

ساختار خارهای فنری

خارهای فنری حلقه ای فلزی هستند که در سطح خود برای نگهداری قطعات دندانه های کوچک دارنداین حلقه در یک طرف به صورت باز ساخته شده و در دو طرف این بخش دو سوراخ قرار گرفته است که از آنها برای تعبیه و یا خارج کردن این خار استفاده می شود قطر این خارها با توجه به کاربرد بین 5 تا 32 میلیمتر استو از نوع قطور آن برای جلوگیری از خروج محوری شفت های بزرگ و سنگین استفاده می شود.

روش تولید خارهای فنری

فرآیند تولید خار فنری به دو روش کششی ( Drawn Wire ) یا ریخته گری ( Cast Wire ) است هر یک از این روش ها به عنوان استاندارد برای تولید این محصول استفاده می شوند .

مهمترین کاربرد خارهای فنری

  • در قسمت های داخلی سیستم های بسته اتصال قطعات را انجام می دهند .
  • از حرکت محوری قطعات جلوگیری می کنند .
  • بدون اینکه قطعات از محور خارج شوند اجازه چرخش قطعات را می دهند .

برخی از استانداردهای معروف خارهای فنری

  • ASTM A227 ( فنرهایی که با نیکل پلاک رشد داده می شوند )
  • ASTM A228 ( فنرهای معمولی و سخت )
  • DIN EN 10270-1 و DIN EN 10270-2 ( فنرهای تنشی )
  • BS EN10270-1 ( فنرهای تنش و تعلیق )

DIN یک استانداردصنعتی آلمانی است که اشاره به مشخصات حلقه های انبساطی خارجی دارد , این استاندارد ابعاد و ویژگی های فنی این نوع حلقه را تعیین می کند که این محصول برای نگهداری قطعات  به عنوان پایه نگهدارنده استفاده می شود .

آلیاژ و ابزارهای خارهای فنری

آلیاژ استاندارد خارهای فنری MN65 بوده که فلزی فنری شده و تقریبا نرم و التبه گاهی سفت است ( مانند خار تمام استیل ) برای اینکه بتوان برخی از خارها را روی شفت یا لوله نصب کرد نیاز به ابزار مخصوص است اما برخی از خارها را مانند خار فشاری یا خار خورشیدی می توان با یک انبر ساده نیز جا انداخت اما به طور کل برای این تجهیز از ابزاری به نام خار باز کن یا خار جمع کن استفاده می شود سر این ابزار نیز با توجه به سایز خار ظریف یا ضخیم است .

میلگرد استیل سایز 50 میلیمتر 316

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *