تکنولوژی

تفاوت ورق گالوانیزه و استیل

تفاوت ورق گالوانیزه و استیل

تفاوت ورق گالوانیزه با استیل

ورق استیل از ورق های فولادی بوده که مواد اولیه آن آهن بوده و با اضافه کردن چند عنصر دیگر کاربرد و خواص ان نیز تغییر پیدا کرده و به ورق استیل تبدیل می شود یکی از مهم ترین ویژگی های این ورق مقاومت به خوردگی آن در برابر خوردگی و فرسایش است ورق گالوانیزه نیز , ورق فولادی گالوانیزه شده توسط فلز روی است و از روش های محافظت به خوردگی گالوانیک بوده که به کمک پوشاندن فلز مادر با لایه ای از فلز روی انجام می شود هر دوی این ورق ها فولادی بوده که موارد مصرف آنها نیز متفاوت است , اما کدامیک بهتر است ورق گالوانیزه یا استیل ؟ در ادامه به تفاوت ورق گالوانیزه با استیل , کاربرد هر یک و نحوه تشخیص این دو از یکدیگر می پردازیم . شرکت پترو استیل آرام تامین کننده بهترین ورق های ضد زنگ استیل   با برندهای مطرح ورق استیل 304 و 316 در خدمت شماست . جهت هماهنگی و خرید با ما درتماس باشید و یا همراه ما بمانید با :

  • تفاوت ورق گالوانیزه با استیل
  • نحوه تشخیص استیل از گالوانیزه
تفاوت ورق گالوانیزه و استیل

قیمت ورق استیل 316 چین

تفاوت ورق گالوانیزه با استیل

تفاوت در قیمت :

از مهمترین تفاوت ورق گالوانیزه با استیل می توان به قیمت این دو اشاره نمود ورق های گالوانیزه به دلیل تولیدات در داخل در مقایسه با استیل مقرون به صرفه تر هستند و از دلایل گران بودن استیل وارداتی بودن آن است .

تفاوت در استاندارد تولید :

از جمله مهمترین استانداردی که در تولید ورق استیل رعایت می شود استاندارد ASTM  جهانی و برای ورق گالوانیزه استاندارد ملی به شماره 8549 می باشد .

تفاوت در عناصر به کاررفته :

مهمترین هدف ورق گالوانیزه و استیل پیشگیری از خوردگی و فرسایش است اما برای مقاوم به خوردگی شدن در گالوانیزه از پوشش فلز روی استفاده می شود اما در ساختار استیل برای مقاوم به زنگ زدگی فلز از عنصر کروم استفاده می شود اگر گالوانیزه خراش بردارد خوردگی ایجاد می شود ولی در صورتی که استیل خراش برداشته شود آسیبی نمی بیند .

تفاوت از لحاظ شکل پذیری :

از دیگر تفاوت ورق گالوانیزه با استیل میزان شکل پذیری این است که ورق گالوانیزه قابلیت فرم پذیری بیشتری نسبت به استیل دارد .

قیمت دست اول میلگرد استیل 304

تفاوت از لحاظ استحکام :

در مقایسه ورق گالوانیزه با استیل می توان گفت که یکی از مهم ترین ویژگی های استیل نسبت به ورق گالوانیزه استحکام بالای استیل است که باعث شده است از این متریال در ساخت ابزارآلات برشی مانند اره و لوازم آشپزخانه به وفور استفاده شود .

تفاوت از لحاظ کاربرد :

ورق های گالوانیزه به دلیل استحکام کمتر و قیمت پایین تر نسبت به استیل مصارف آن برای پروژه هایی با بودجه کم است این ورق در ساخت لوله ها و اتصالات در خانه , ساخت تجهیزات تهویه مطبوع , ایجاد سقف های فلزی برای خانه و نرده های زنجیره ای کاربرد دارد هر جا که مقاومت به زنگ زدگی در برابر آسیب های ناشی از آب و هوایی مد نظر باشد از ورق گالوانیزه استفاده می شوداز ورق استیل به دلیل گرانتر بودن و استحکام بالا برای پروژه هایی با بودجه بالا از قبیل , پل ها , آسمان خراش ها , اتومبیل ها , نرده ها و حفاظ ها , کارخانه های , صنعت تولید کاغذ و… استفاده می شود .

نحوه تشخیص استیل از گالوانیزه

در تشخیص ورق استیل از گالوانیزه باید گفت که ورق گالوانیزه در دو نوع سرد و گرم تولید شده و در انتهاب لایه ای از فلز روی پوشیده می شوند این فلز باعث افزایش مقاومت این ورق در مقابل فرسایش می شود تفاوت نوع سرد و گرم این ورق روش پوشش آن با فلز روی است در نوع گرم ورق در فلز غوطه ور شده و در نوع سرد فلز روی توسط جریان الکتریکی روی ورق پاشیده می شود؛ ورق استیل دارای کمی کربن , نیکل و کروم است که موجب افزایش مقاومت به خوردگی آن می شود عنصر مولیبدن در بعضی از گریدها این فلز را در مقابل اسید , مواد شیمیایی و محلول های کلرایدی محافظت می کند , ورق های استیل در صورتی که خراشیده شوند در معرض رطوبت با هوا قرار گرفته و دچار زنگ زدگی می شونداما در ورق استیل به دلیل عناصر موجود که در ساختار آن است پس از خراشیده شدن نیز خود را ترمیم نموده و مقاومت خود را در برابر خوردگی حفظ می کنند .

لیست قیمت پروفیل استیل 304

2 نظر در “تفاوت ورق گالوانیزه و استیل

  1. محمد رفیعی گفت:

    سلام، چقدر ساده و کامل توضیح دادید واقعا لذت بردم
    یه سوال داشتم فقط، من یه رپورتاژ توی یه رسانه ای خوندم (فکر کنم اقتصاد آفرین بود اگه اشتباه نکنم!) نوشته بود که ورق گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر رطوبت داره، خواستم بدونم این مسئله درسته؟؟

    1. aramtan512 گفت:

      خیر اینطوری نیست ، گالوانیزه تنها روکش ضد اب داره ، زمانی که پوسیدگی در این روکش ایجاد بشه مقاومت اصلی خودشو از دست میده و رفته رفته درگیر زنگ آهن میشه ، اما در استیل (استنلس استیل) هیچ لعاب یا روکشی تعبیه نشده و مکانیزم آلیاژ به صورت حفره ای و سطحی مقاومت بالایی نسبت به اکسیداسیون یا همان زنگ آهن از خودش نشون میده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *