فلزات

تفاوت میلگرد a2 و a3

تفاوت میلگرد a2 و a3

تفاوت میلگرد a2 و a3

 میلگردها مطابق با استاندارد ملی ایران یعنی ISIRI  به 4 دسته میلگرد ساده A1  , میلگرد اجدار مارپیچ A2 , میلگرد آجدار جناقی A3 و میلگر آجدار مرکب A4 تقسیم می شود , در این بین میلگرد A2 و A3 بسیار پر کاربرد بوده و از لحاظ ظاهری شباهت های زیادی به هم دارند و آنها را می توان با آج های شبیه به هم در بازار یافت برای آگاهی بیشتر نسبت به تفاوت میلگرد a2 و a3 در ادامه با ما همراه باشید . پترو فولاد استیل آرام تامین کننده میلگرد استیل 304 و  316 هند و سایر کلاسهای استنلس استیل در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • آشنایی با میلگرد a2 و a3
  • تفاوت میلگرد a2 و a3
  • میلگرد a2 بهتره یا a3 ؟
تفاوت میلگرد a2 و a3

آشنایی با میلگرد a2 و a2

میلگرد a2 :

این نوع میلگرد که با عنوان آرماتور آجدار و گاهی با عنوان آرماتور نیمه خشک نیز شناخته می شود دارای مقاومت کششی 2800 و استحکام تسلیم 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع بوده و به راحتی می توان آن را برش داد , در این نوع عمل جوشکاری نمی توان انجام داد اما مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته و آج های موازی و منفرد دارد همچنین این نوع دارای آج کمی است تا به راحتی در بتن فرو برود  و نسبت به میلگرد a1 در ساختمان سازی استفاده بیشتری داشته و نسبت به گرید 3 انعطاف پذیری بالاتری نیز دارد , در صورتی که نیاز به مقاومت کششی متوسط باشد از این نوع استفاده می شود .

میلگرد a3 :

استحکام تسلیم میلگرد a3 , 4000  و استحکام کششی آن 6000کیلوگرم بر سانتی متر مربع است , این آرماتور خشک و ترد است و آج های آن به شکل ضربدری و حالت هشت و هفتی دارد , میلگرد a3 نسبت به نوع a2 تغییر شکل کمتری دارد و 14 درصد است .

تفاوت میلگرد a2 و a3

تفاوت از لحاظ شکل ظاهری ( نوع آج و رنگ )  :

از مهم ترین تفاوت میلگرد a2 و a3 ظاهر این دو آرماتور یعنی آج آنهاست که با یکدیگر فرق دارد همانطور که گفته شد آج میلگرد a3 حالت ضربدری و آج میلگرد A2 به صورت فنر و مارپیچ است میلگرد A3 دارای آج جناقی هفت و هشت دارد اما شکل میلگرد a2 دارای آج مارپیچ موازی است همچنین میلگرد a2 معمولا رنگ نقره ای یا سفید است اما نوع a3 پس از کوئیچینگ به رنگ سیاه تبدیل می شود .

لوله استیل سایز 5 اینچ رده 10 شاخه 6 متری

تفاوت در علامت حک در شده :

یکی از روش های مفید برای تشخیص استاندارد میلگرد a2 و a3 این است که می توان به کمک علایم حک شده روی آن  این دو را از یکدیگر تشخیص داد , تولید کنندگان در حین فرآیند نورد برند خود را بر روی میلگرد حک می کنند , در ادامه این مارک حکاکی شده حروفی مانند CT , CU , JT , JU را درج می کنند  حرف J نشان دهنده استاندارد میلگرد A2 و حرف C نشان دهنده استاندارد میلگرد A3 است , در صورتی که آرماتور هیچ یک از علایم را دارا نبود باید از طریق بررسی آنالیز شیمیایی و انجام تست مکانیکی استاندارد آن مشخص شود .

تفاوت از لحاظ استحکام کششی و تسلیم :

با توجه به موارد فوق می توان عنوان کرد  که از دیگر تفاوت میلگرد a2  و a3 این است که استحکام تسلیم و استحکام کششی میلگرد a3 بیشتر از آرماتور a2 است , میلگرد a2 انعطاف پذیر تر است اما آرماتور a3 مقاومت فیزیکی بیشتری دارد .

تفاوت از لحاظ کاربرد :

از میلگرد a2 به دلیل انعطاف پذیری و قابلیت خم کاری بالاتر در پروژه های ساختمان سازی سبک و ساخت انواع خاموت خام  یا آرماتور عرضی مورد استفاده قرار میگیرد همچنین از آن در ساخت تیرچه , ستون و تیر نیز از آن استفاده می شود اما در صنعت آهنگری و مشاغلی از این قبیل نمی توان از آن استفاده نمود اما از میلگرد a3 در برای اتصال میلگرد طولی در بتن ریزی آرماتور بندی ساختمان  و نیز عمران استفاده می شود .

تفاوت از لحاظ قیمت :

میلگرد A2 و A3 از لحاظ قیمت تفاوت آنچنانی با هم نداشته اما با این حال قیمت میلگرد a3 با تفاوت اندکی بالاتر است و در تعیین قیمت آنها ابعاد و کارخانه تولید کننده تأثیر دارد .

میلگرد A2 بهتره یا A3 ؟

میلگرد a3 استحکام تسلیم و کششی بیشتری داشته و مقاومت کششی بیشتری نیز دارد اما با این حال هر کدام ویژگی ها و کاربرد خاص خود را دارند و اینکه انتخاب کدامیک بهتر است باید گفت هریک با توجه به کاربرد و خواصی که مورد نیاز است انتخاب می شود.

پروفیل استیل 304 ابعاد 10*10 ضخامت 1 میلیمتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *