فلزات

تابکاری فلز چیست ؟

تابکاری فلز چیست ؟

تابکاری فلز چیست ؟

می توان درجه سختی فولاد را با عملیات حرارتی تغییر داد , همه فولادها سخت هستند اما برخی از آنها سخت تر هستند , در تابکاری فلز , فلز را با دمای بالا گرم و سپس با سرد کردن آن را نرم می کنند با تابکاری می توان تنش ها و کرنش های پدید آمده در فلز بر اثر آهنگری را رفع نمود . شرکت پترو فولاد استیل آرام با قیمت دست اول لوله  ، میلگرد ، پروفیل و ورق استیل 304 و 316  در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • تابکاری فلز چیست ؟
  • انواع تابکاری فلز
  • مزایا و معایب تابکاری فلزات
تابکاری فلز چیست ؟

تابکاری فلز چیست  ؟

در تابکاری فلز , فلز را با حرارت بالا تا دمایی مشخص گرم می کنند و سپس با سرد کردن آهسته آن را نرم می کنند این فرآیند نوعی عملیات حرارتی است, در تابکاری ساختار میکروسکوپی به هم ریخته فولاد که در اثر آهنگری در فلز پدید آمده را می توان بر طرف نمود , تابکاری موجب می شود که ویژگی چکش خواری  فولاد افزایش یابد و برای ماشین کاری به اندازه کافی نرم شود . فرآیند سخت کاری فلز تا نقطه هم گرایی و سپس سردکاری آن در محیط مناسب خنک کننده صورت میگیرد .

انواع تابکاری فلزات

در همه فولادها تابکاری فلز با شیوه های مختلف انجام می شود از جمله

فرآیند تابکاری :

در فرآیند تابکاری , با قرار دهی فولاد کار سرد شده در دمایی بیشتر از دمای تبلور مجدد , در مدت زمان مشخص , ساختار متالوژیکی و ویژگی های مکانیکی مورد نظر در فولاد صورت میگیرد , هدف از این روش تنش زدایی و بازگردادن ویژگی های اولیه ماده به فرآورده می باشد این روش در کوره های پیوسته یا کوره های جعبه ای انجام می شود.

تابکاری کامل :

در تابکاری کامل , فرآورده در خلال یک برنامه زمانی و دمایی از قبل تعیین شده و معین , گرم و سرد می شود , ساختار نهایی فرآوری از نوع پرلیت با دانه بندی درشت است یکی از مهمترین ویژگی های این شرایط این است که ماده از چکش خواری خوبی بهره مند می شود .

قیمت ورق استیل ضخامت 20 میلیمتر ابعاد 2*1 متر 

تابکاری هم دمایی :

در تابکاری هم دمایی روش سرد کردن فولاد سریع تر از حالت قبل است به نوعی که تغییر حالت های متالوژیکی در شرایط همدمایی صورت میگیرد نتیجه این نوع  , رسیدن به ساختار پرلیت با دانه بندی ریز است .

تابکاری کروی :

در تابکاری کروی با بازپخت کردن فولاد و نرمالیز کردن آن سعی می شود که ساختار فولاد به شکل کاربید کروی شود در این روش زمان فرآیند زیادتر از فرآیندهای پیش است .

یکی از رایج ترین نوع تابکاری فلز که در آن فولاد تنش زدایی شده و ویژگی های مکانیکی و فیزیکی آن نیز بهتر می شود , تابکاری جعبه ای با کوره های مسدود است اتمسفر کوره با آببندی کوره و نیز گردش کار در آن به نحوی کنترل می شود که اکسید زدایی به خوبی انجام شود در هر مرحله از عملیات تعدادی از کلاف های به دست آمده از نورد سرد به شکل مناسب در کوره چیده می شوند , المان های حرارتی کوره با توجه به طراحی کوره در داخل یا نزدیک کلاف ها برای حرارت دادن یکنواخت قرار دارند دمای تابکاری نیز با توجه به فولاد از 790 تا 1080 متغیر است .

مزایا و معایب تابکاری فلزات

  • حذف تنش های پسماند
  • بهبود قابلیت ماشینکاری ضربه پذیری
  • اصلاح اندازه دانه ها
  • بازگردانی قابلیت شکل پذیری
  • پایداری سازی ابعاد
  • قرارگیری فلز در دمای بالا موجب اکسید شدن فلز می شود .

فولادهایی که نیاز به دمای بالا دارند ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به اندازه کافی خنک شوند .

قیمت میلگرد استیل سایز 20 میلیمتر شاخه 6 متری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *