تکنولوژی

کاربرد کولیس چیست ؟

کاربرد کولیس
کاربرد کولیس

کاربرد کولیس چیست ؟

کولیس از جمله ابزارهای اندازه گیری به کاررفته در صنعت , پژوهش های کشاورزی و زیست شناسی و مهندسی مکانیک می باشد ؛ کاربرد کولیس این است که فاصله میان دو سوی یک جسم را اندازه گیری می کند ؛ برای اندازه گیری دو شاخک کولیس را میان دو نقطه دلخواه قرار می دهیم سپس کولیس را برداشته و فاصله میان دو شاخه از روی خط کش خوانده می شود . استیل آرام تامین کننده برندهای مطرح لوله ، ورق ، میلگرد ، پروفیل ، اتصالات و انواع فلنج های استیل 304 و 316 در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • از کاربرد کولیس چه می دانید ؟
  • اجزای اصلی کولیس
  • انواع کولیس
  • نحوه کار با کولیس

قیمت میلگرد 304 استیل چنده ؟

از کاربرد کولیس چه می دانید ؟

کاربرد کولیس سنجش و اندازه گیری فاصله میان دو سوی یک جسم است از این وسیله می توان برای اندازه گیری اندازه های خارجی , داخلی , عمق و.. استفاده کرد .

استفاده از کولیس در آزمایشگاه :

از این وسیله برای مطالعه انبساط مواد در دماهای مختلف , برای آگاهی از خواص آنها و نیز اندازه گیری تجهیزات مختلف استفاده می شود .

استفاده در صنعت پزشکی :

از دیگر کاربرد کولیس استفاده در صنعت پزشکی است ؛ ابعاد تجهیزات مورد نیاز برای جراحی و.. با دقت و برای اهداف خاص طراحی شده اند این تجهیز نسبت به تغییرات کوچک بسیار حساس است از این وسیله در ساخت تجهیزات جراحی استفاده می شود .

استفاده در صنایع فولاد :

در صنایع فولاد برای رعایت استانداردهای اندازه گیری قطعات از این وسیله استفاده می شود .

استفاده در صنعت هوافضا :

در صنعت هوا فضا دقت حائز اهمیت است و کوچکترین جابه جایی می تواند فاجعه آفرین باشد به همین دلیل از کولیس در این صنعت استفاده می شود .

قیمت هر شاخه لوله 304 چین چنده ؟

استفاده در ساخت لوازم یدکی خودرو :

از دیگر کاربرد کولیس ساخت لوازم یدکی خودرو بوده که نیاز به ساخت قطعات یدکی با اندازه های یکسان دارند .

این وسیله به طور معمول برای اندازه گیری دقیق استفاده شده و در صنعت کاربردهای زیادی دارد از دیگر موارد استفاده از آن می توان به مهندسی مکانیک , نقشه کشی , نجاری , فلزکاری , آزمایشگاه های علمی و… اشاره نمود .

اجزای اصلی کولیس

اجزای اصلی کولیک ورنیه شامل مقایس اصلی , مقیاس بدنه , پیچ انگشتی , پیچ قفل , عمق سنج , فک ثابت و فک متحرک می باشد .

انواع کولیس

کولیس ساده :

یک ابزار اندازه گیری بسیار ساده بوده که از آن برای اندازه گیری فاصله بین دو طرف مخالف یک شیء استفاده می شود .

کولیس عقربه ای :

در این وسیله یک چرخ دنده دقیق و کوچک موجود بوده که بدون نیاز به قرائت مقیاس در ورنیه به همان اندازه دقیق را نشان می دهد نشانگر هر یک اینچ یا هر میلیمتر یا یک دهم اینچ می چرخد .

کولیس دیجیتالی :

یکی از پیشرفته ترین کولیس ها نوع دیجیتالی این محصول است این نوع بر خلاف نوع عقربه ای دارای عقربه نبوده و ب روی ان یک صفحه نمایشگر تعبیه شده که طول را به شکل دیجیتال اندازه گیری می کند .

از دیگر کولیس ها می توان به کولیس چاقویی , کولیس عمق سنج , کولیس فنر دار و کولیس پرگاری اشاره کرد

نحوه کار با کولیس

کولیس ساده نیاز به مهارت خاصی دارد  در این نوع شما دو قسمت اندازه گیری مختلف در اختیار دارید یک قسمت اصلی ( scale main ) که دقت ان میلیمتر است و یک قسمت ورنیه که دقت آن صدم میلیمتر است , در ابتدا گیره مناسب مد نظر را انتخاب کنید پس از محکم کردن جسم بین گیره ها  ؛ از قسمت اصلی بر حسب میلیمتر اعداد را نمایش می دهدعدد صفر ورنیه روی آن قرار دارد را بخوانید و یادداشت کنید ( این عدد بر حسب میلیمتر است ) , در صورتی که ورنیه بین دو خط اط قسمت اصلی قرار گرفت شمارش را از عدد کمتر شروع کنید, در ادامه در قسمت ورنیه نخستین عددی را که دقیقا روی قسمت اصلی قرار گرفته را بخوانید سپس این عدد را در دقت کولیس که معمولا روی ان نوشته شده اس ضرب نمایید  حال , ضرب را به عددی که از قسمت اصلی پیدا نموده ایم اضافه می کنیم تا ابعاد مورد نظر بر حسب میلیمتربه دست آید هنگام کار با نوع عقربه ای این محصول شما باید  عدد روی عقربه را به قسمت اصلی اضافه نمایید و در نوع دیجیتالی عددی که نمایش داده می شود اندازه دقیق جسم را به ما می گوید .

قیمت هر شاخه پروفیل 316 چنده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *